Date: Thu, 15 Apr 2004 04:24:06 +0200 (MEST) Subject: Victoria Höög, Upplysning utan förnuft Hej! Jubileum! Recension nummer 100 på http://tintin.kau.se/~ao/recensioner/ Den bok jag nu läst ut heter Upplysning utan förnuft, och är skriven av Victoria Höög (som får kopia av detta mail). Den handlar om upplysningstiden, närmare bestämt om de fyra filosoferna Thomas Hobbes, John Locke, David Hume och Montesquieu. Den har 263 sidor (utan summary och fotnoter). Upplysningen är ju känd som förnuftets tidsålder, "age of reason", men i denna bok, som väl är en doktorsavhandling?, betonas mycket mer begär och känslor. Citat från epilogen, s 260 "Frihetens förutsättning fanns i begär och känslor snarare än i förnuft". Innehåll: Del 1 Thomas Hobbes: De rationella begären 1 Hobbes och samtidens intellektuella kontext 2 Från matematik till retorik 3 Försvar för friheten Del 2 John Locke: vanans moral och politisk makt 4 Sökandet efter moralens grund 5 De dubbla strategierna 6 Individualism och politisk frihet Del 3 David Hume: Uppgörelse med metafysiken 7 Praktisk filosofi i ett vardagligt perspektiv 8 Känslor i vardag och vetenskap 9 En historisk moralfilosofi 10 Politik och kultur i ett modernt samhälle Del 4 Montesquieu: Lust och modernitet 11 Den lustsökande människan 12 Om lagarnas anda - en postmodern liberalism Del 5 Epilog Jag har inte så stora förkunskaper i detta ämne, har bara läst två av böckerna från de 12 sidorna med litteraturhänvisningar. Påå ILH läste vi ju lite om främst Hobbes och Locke i Svantes bok. Originaltexter från dessa fyra har jag dock bara läst de stycken som finns med i FGT (filosofin genom tiderna). Den jag har bäst koll på är nog Hume, den jag borde kunna denna termin är istället Montesquieu, har hans "Om lagarnas anda", men har inte läst då jag har skjutit upp den delkursen. Denna bok/avhandling är helt klart läsvärd, trots min bristande förförståelse lär man sig en hel del, och förhoppningsvis fastnar "det viktigaste" även om man varken har ambitionen att minnas eller förstå allt. Det var dock ibland lite svårt att veta vilket som var nytt, och vilket som är allmänt känt/accepterat sen tidigare. Och ibland tänkte jag "vad har hon för stöd för det argumentet?", ofta finns fotnoter, men inte alltid. Detta är ju ingen lärobok, så saker som står i andra böcker, och som är det dessa filosofer är "mest kända för", nämns ibland inte alls, och ibland bara i förbigående flera kapitel in i respektive del. T.ex om Humes "kausalitet som vana". Det är nog ett stavfel på sidan 190 (kvalitetn), men annars är den språkligt sett mycket bra. Det kan för mig vara nyttigt att läsa några hundra sidor text författat att av en som kommer bedöma mina seminarieuppgifter "nån annan termin", så att jag vet hur hon själv tycker man bör skriva ;-)