Date: Thu, 18 Dec 2008 18:53 Subject: David Allen, Få det gjort Hej! Den här boken har jag läst på arbetstid, trots det inte är en databok. Men om jag blir effektivare får även jobbet nytta av det. Det är en pocket med 266 sidor. Läst på 6.04 timmar, började 30/11. Den handlar bl.a. om ett av problemen med kunskapsarbete, att det finns så mycket information att inhämta att man gärna tänker "När jag läst den och den webbsidan/boken/utskriften kan jag göra det mycket bättre". Dvs Alfons Åbergs "jag ska bara" och sen blir inte sakerna gjorda. Bra saker jag lärt mig: if sak tar < 2 min Gör direkt. else Skriv upp eller delegera (i boken är det ett ritat flödesschema med mera detaljer) Man ska hellre använda det psykiska RAM-minnet till att *tänka* än att minnas. Skriv därför upp varje sak/åtagande på ett löst A4 och lägg i inkorg. Gå igenom korgen ett par ggr i veckan. Skriv i kalander endast upp saker som måste göras exakt tid, använd inte den till planering av saker som kan göras närsomhelst. För varje sak bestäm och skriv upp nästa konkreta åtgärd. Dela upp i olika faser, som kapitelrubrikerna 4-9: 1 Att fungera i en ny verklighet 2 Att ta kontrollen över sitt liv: en metod att styra arbetsflödet i fem stadier 3 Att starta projekt på ett kreativt sätt 4 Starta: ordna tid, plats och verktyg 5 Samla in: få all din bråte på ett ställe 6 Bearbeta: töm inkorgen 7 Organisera: skapa de rätta hinkarna 8 Gå igenom: se till att systemet fungerar 9 Göra: besluta om rätt åtgärd 10 Få projekten under kontroll 11 Nyttan av att samla in 12 Nyttan av att fatta beslut om nästa åtgärd 13 Nyttan av att fokusera på önskat resultat. Det är tydligen bäst att börja med att samla in allt först, och tänka på prioritering/tidpunkt senare. Boken var ganska bra, inte lika flummig som andra i den genren. Jag kommer nog ta till mig några av tipsen.