Date: Sun, 20 May 2012 19:44:08 Subject: Chris Anderson, The Long Tail Hej! Nu har jag läst ut The Long Tail av Chris Anderson. Chris är chefredaktör på Wired (men inte den person med samma namn som startade TED talks). The Long Tail handlar om hur nästan oändliga val leder till att marknader blir mer nischade. Hits inom musik, böcker och film kommer fortfarande sälja mest, men den långa svansen av icke-hits blir mer betydelsefull. Även om de inte säljer så mycket per styck blir det stora volymer eftersom det finns så många. Och är det ettor och nollor tar det ingen plats att lagra (iTunes, Spotify osv) eller kan man sälja över nätet från centralt lager med mkt lägre hyra än en butik. (Amazon, Netflix mm). Eller låta kunderna sköta både lagerhållning och marknadsföring (eBay, Amazon mfl). Och vissa nischade produkter blir hits "nerifrån" tack vare bloggar och sociala medier. Kostnaden för information går mot noll, men det finns möjlighet till vinst även om inte alla betalar för allt. Tjänster för rekommendation blir mer och mer betydelsefulla i det närmast oändliga utbudet. Som Google (och min arbetsgivare) har insett. Boken var mycket intressant, första upplagan kom 2006 och den här andra med lite förändringar är från 2009. 254 sidor. mvh aö