Date: Fri, 20 Sep 2002 03:29:29 +0200 (MEST) Subject: Lasse Brännlund, Praktisk psykologi för gymnasieskolan Hej! Nu har vi fått en ny medlem i min recensionssändlista, min mentor Klas sade att han ville få del av mina boktips. I natt läste jag ut Lasse Brännlund, Praktisk psykologi för gymnasieskolan, 237 sidor. Ganska löjligt att man håller på ett helt år på gymnasiet med en sån bok, den tar ju under en vecka att läsa. Jag vet att tentan jag kommer få 3/10 är mycket specifik på "Passer & Smith", men jag vill i första hand lära mig så mycket psykologi som möjligt, inte bara klara tentan, så jag läser lite brevidläsning. Detta är den första av 4 gymnasieböcker jag lånat på stadsbibblan. Denna bok har lite annorlunda upplägg, den börjar med att presentera en familj, och sen är det 9 kapitel som främst handlar om utvecklingspsykologi, man får beskrivning av Eriksons stadier, med lite annat, som försvarsmekanimismer (är nog obligatoriskt enligt läroplan) inbakat. Man följer de olika personerna i familjen. Detta gör den än mer lämplig till sammanhängande läsning. Jag har lärt mig tillräckligt kritiskt synsätt för att genomskåda de överförenklingar som förekommer, det står t.ex. "Alla fysiska och känslomässiga upplevelser vi haft under hela vår levnad finns lagrade". Det tror jag inte på (men Freud gjorde nog det). "Alla" är ett starkt ord, det räcker ju med ett fall för att motbevisa. Vad jag åt till middag alla 10480 dagar jag har levat finns nog inte i mitt omedvetna... Men senaste två åren finns det ju i dagboken :-) I de tre sista kapitlen tycker jag Brännlund är mer objektiv, de handlar om psykiska störningar och deras bearbetning och förändring. Där tar han upp fem olika perspektiv. Mer detaljerat än den bok jag hade på gymnasiet, och vissa personnamn/inriktningar finns inte heller i Passer&Smith. Frågorna tycker jag handlar för mycket om åsikt och för lite insikt. Men den var iaf läsvärd, ganska snabbläst.