Date: Wed, 1 Oct 2003 04:20:57 Subject: Lisbeth I M Ohlsson, Studentprojektet - möjligheter och begränsningar i studiesituationen Hej! Här kommer recension nummer 80! Den är lite speciell, dels för det är den kortaste skrift som jag recenserat, men mer för att några av Er varit inblandade. Jag har bidragit lite, några av Er är ansvariga för det den handlar om. Och en av er har skrivit denna rapporten... Det är alltså ett häfte snarare än bok. 26 sidor text + 2s referenser + 3s bilagor. Namnet "Studentprojektet - möjligheter och begränsningar i studiesituationen" säger vad det handlar om. En utredning av Studentprojektet för psykiskt funktionshindrade på stu.lu.se Det var från början tidsbegränsat till 2 år, men har fortsatt på liknande vis efteråt. Vi fick möjlighet att svara på frågor i våras, med avsikten att utvärdera projektet. Det är denna rapport jag nu har läst. Jag själv har inte bidragit med så mycket, visserligen blev det några mail till/från Lisbeth, men till stor del om andra saker som inte direkt platsar i utvärderingen (min diagnos, ett paper om distansarbete, en recension m.m.) Men det var mycket intressant att se vad de andra har för synpunkter. utdrag från 12 djupintervjuer finns i rapporten, så blandade och anonymiserade att utomstående inte ska kunna koppla ihop de olika uttalandena. Jag kan dock gissa vem som sagt vad på många ställen, både vad gäller studenter och personal, utifrån faktauppgifter och formuleringar. Men jag nämner inga namn. Dispositionen är ganska bra, inleds med Sammanfattning, sen avsikt/metod i några korta kapitel. Efter det är rapportens huvudsakliga innehåll i två delar, först studenter och sen personal, mentorer och andra. Båda dessa två delar uppdelade efter teman till exempel "Tilltro och erkännande", "Liv och lärande", Mentorsfunktionen". Jag förstår dock inte varför det är olika ordningsföljd i de fall där båda gruppernas tema har samma namn, men det är ju en petitess... Bilaga 1 innehåller frågeformuläret vi fick. Det var mycket fritt formulerat. Jag hade nog föredragit ett tvådelat, först lite mer strukturerade frågor (kanske t.om. i flervalsform), sen mer friare berättande för att på så vis kombinera fördelarna med kvantitativ och kvalitativ metod. Jag är lite skeptisk till enbart kvalitativ, har varit med i en "djupintervju" i annat sammanhang där jag undrade hur mycket som blir subjektiv tolkning/urval av utredaren. Men det var ju Lisbeths val, och hon verkar sträva efter behålla de intervjuades egna formuleringar i stor utsträckning, det finns lite i metodbeskrivningen om att det kan bli lite annorlunda ibland eftersom mycket gick via anteckningar. Jag tror dock att både validitet och reliabilitet är relativt hög. Jag var ju aldrig på ngn intervju IRL, men det finns en formulering som kan komma från mig. På sidan 20 står det: "Jag gillar öppenhet och skäms inte för mina psykiska problem". Exakt så (fast med komma isf "och") stod det i ett mail som Lisbeth fick 8/4 -03, men som ursprungligen gick till min arbetsgivare 16/1 -03. Men det kan ju vara någon annan som sagt samma sak, jag är förhoppningsvis inte ensam om att resonera så. :-) Språkligt sett inte mycket att anmärka på, att delvis bevara talspråk i de refererade uttalandena är gjort i lagom grad. Det är bra, blir mer levande utan att vara svårläst. En gång används "modeordet" 'kontext' där jag skulle använt 'sammanhang' (för mig betyder kontext endast språkligt sammanhang, som i vilka meningar kommer före och efter ett citat, men jag vet att många numera använder en vidare definition.) Tillbaka till innehållet. Skulle kunna säga mer, men klockan är mycket och ni kan/vill/har kanske läsa/läst/skrivit rapporten själva. Så kortfattat två viktiga saker: Jag fick insyn i andras sätt att tänka, och lite visioner om hur vi ska använda vårt projekt i framtiden. Me being eternal student, you know...