Date: Fri, 24 Aug 2012 19:59:19 Subject: Chris Anderson, Free: Radikalt pris - ny ekonomisk modell Hej! Nu har jag läst ut Free av Chris Anderson. Den har undertiteln: Radikalt pris - ny ekonomisk modell. Pocket, 285 sidor. Chris är även chefredaktör på Wired. Boken handlar om hur man kan tjäna pengar på gratis produkter och tjänster. På flera olika sätt: * annonser: Google, tidningar mm * freemium: 95% använder gratis, 5% betalar. Men det är 5% av stort antal. t.ex. Skype, Flickr (och Spotify som han dock inte nämner). * trepartsmarknad. T.ex ge bort innehåll, sälj saker, låta barn komma in gratis och ta betalt av vuxna. Auktioner där säljare betalar provision men inte köpare, Ge bort info, sälj sök. osv. Boken är mycket saklig och objektiv. Chris överdriver inte. Intressanta exempel. Dock har översättaren slarvat lite, på två ställen står det "silikon" där det borde stå kisel, och i vissa fall översätts free till gratis där det borde stått fritt (eller tvärtom). 5.65 timmar tog den att läsa, under några månader, mest på tåg och i säng. Den här var nog bättre än hans "The Long Tail", men den är också bra. mvh aö