Date: Sun, 07 Sep 2014 02:03:21 Subject: Jan Bengtsson, Sammanflätningar Hej! Boken Sammanflätningar handlar om fenomenologi, som den lärdes ut av Husserl och Merleau-Ponty. 112 sidor (144 om man tar med litteraturlistan). Vad är fenomenologi? Husserl försökte lägga en ny grund för filosofin, med begrepp som intentionalitet, noema och noesis. Det var ett nytt sätt att se på verkligheten. Istället för ett subjekt som ser ett objekt är det ett noema (sak/ting, som inte behöver finnas) som ger upphov till ett noesis (medvetandeakt) när medvetandet riktar sig mot det. Det är inte empirism som hos Locke eller Russell, inte heller Berkeleys idealism (som lätt leder till solipsisim), inte heller naturvetenskapernas objektivism som är en teoretisk abstraktion. Husserl pratade om att se sakerna själva, inte som en knippe atomer utan som de upplevs i livsvärlden, som ett barn ser dem. Det man inte är säker på att finns sätter man inom parentes (däribland existens, man kan ju drömma om enhörningar eller "se" spöken). Vid en fenomenologisk reduktion bortser man från allt kontingent eller oväsentligt, och försöker att förutsättningslöst se sakerna som de är. Wesensschau. Det finns lite likheter med Platons idévärld, men enligt Husserl finns väsendena i den vanliga världen. Det är en metod som kräver lång träning. Merleau-Ponty införde köttsligheten i fenomenologin, istället för Descartes substansdualism (res cogitans och res extensa) såg M-P kroppen som det primära. Det finns ingen själ, men det är inte heller en ren materialism. Hjälpmedel, som glasögon, blindas käpp, en cykel eller bil blir en förlängning av kroppen, extensioner. Medvetandet kan inte existera utan en levd kropp, som kan ses som inkastad (Heideggers term) i naturen och blir en del av livsvärlden. Olika människor är del av samma i-världen-varo, så det blir inga större problem med intersubjektivitet. Tredje (kortaste) delen av boken handlar om hur fenomenologi har påverkat psykologi, pedagogik, sociologi och andra vetenskaper. mvh aö